Nieuwe lokatie, nieuwe mensen, nieuwe kansen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Annick - WaarBenJij.nu Nieuwe lokatie, nieuwe mensen, nieuwe kansen - Reisverslag uit Kumasi, Ghana van Annick - WaarBenJij.nu

Nieuwe lokatie, nieuwe mensen, nieuwe kansen

Blijf op de hoogte en volg Annick

21 Juli 2013 | Ghana, Kumasi

Woensdag 17/07

Mijn laatste dag in Accra, wat dus ook betekende mijn laatste dag in de office en mijn laatste dag bij mn gastfamilie.

Als afsluiting mocht (nouja moest) ik een presentatie geven in twi. Een hele uitdaging, maar geslaagd! Ook was mijn laatste dagje trommelen met stephen aangebroken.

Maar wat het meeste indruk op me heeft gemaakt is toch wel de avond. Even een drankje gedaan met een jongen uit mn gastfamilie in de kroeg naast het huis. Waar ik de hele tijd dacht dat hij de zoon was van mijn hostmom had ik het mis. Op 5 jarige leeftijd is hij zijn moeder verloren, en op 6 jarige leeftijd zijn vader. Daar zat ik dan, te luisteren naar zijn verhalen met een brok in mn keel. Hij leeft nu bij zijn oom en tante, en ziet hun als zijn ouders. Hij geniet van elde dag die er is, EVERY DAY IS A GIFT, dat zijn zijn worden en daar heeft hij helemaal gelijk in!!


Vrijdag 19/07, Mijn eerste werkdag in het weeshuis.

Eindelijk was het zo ver, ik mocht naar het weeshuis! Een slopende maar prachtige dag. Het begon rond een uur of 8 en rond half 6 zat de dag er weer op. Gelukkig ben ik niet de enige vrijwilliger, maar deel ik mijn kamer met twee ierse meiden, Claire en Djurbela.

Een dag werken in het weeshuis is slopend, ik kom thuis onder het kinderzweet, peuterkwijl en babykots. Maar het is het waard, want het zijn stuk voor stuk pracht kinderen!


Zaterdag 20/07

Iedereen weet dat aids en hiv een groot probleem is hier, maar hoe groot de omvang precies is is niet bekend. Ik ben zaterdag op bezoek geweest bij een vrouw die hiv positief is om te praten over wat voor invloed de ziekte heeft op haar leven. Het gesprek verliep wat moeizaam omdat de vrouw geen engels sprak, maar gelukkig hadden we onze hostmom mee als tolk. Het positieve uit dit gesprek is dat is gebleken dat er medicatie is, waardoor de persoon zich niet constant ziek voelt. Een groot nadeel is dat deze medicatie alleen maar werkt in combinatie met grote porties eten. Helaas is dit nit voor iedereen vanzelfsprekend. Onze hulp is dus hard nodig. Gelukkig worden er tegenwoordig voorlichtingen gegeven tegen aids/hiv op scholen. En staan er borden op straat: Aids is real, use a condom! Je zou zeggen dat dit een klein stapje in de goede richting is....


Dan nu nog even wat practische zaken. Een wc die doorspoeld, vanzelfsprekend toch? Nou niet dus, de afgelopen week mocht ik het heerlijk zelf doen met mn emmertje water (als die er al was). maar thank god (leuke woordspeling btw, want alles danken zie hier aan god) heb ik nu een wc die, als het meezit, gewoon doorspoeld.

Dan het eten, ik heb nog nooit zo genoten van rijst met een bruinebonenprutje als afgelopen donderdag. Eindelijk een keer eten zonder kruiden, eindelijk een avond dat mn mond niet in de fik stond.

Oja, een wekker is zoooooooooo 2012! Gewekt worden door een haan is het helemaal voor komende winter!

Dan nog even kort voor opa, de mango's zijn top hier! Ik wil je niet jaloers maken, maar ik geniet hier dagelijks van vers van de boom gevallen mango's die perfect zijn van smaak!

Nou dat was het weer, ik heb een uurtje kunnen genieten van internet. Op naar een nieuwe internetloze periode!

Dikke kus!!

  • 21 Juli 2013 - 18:41

    O En O:

    Alleen al om de mango's willen zo naar je toe, zet hem op lieverd we zijn trots op je . Dikke knuffel uit heemskerk.

  • 22 Juli 2013 - 19:29

    Tante Anneke:

    22 juli
    Leuk weer wat van je te lezen je maakt veel mee en nu is het werk voor je begonnen.het is hard werken voor je maar ik hoop dat je er van geniet gr. oom Æbe tante Anneke.


  • 23 Juli 2013 - 09:39

    Ingrid Steen:

    Hoi Annick, heel veel succes in het weeshuis!
    Dikke knuffel van ons!

  • 25 Juli 2013 - 09:43

    Jan En Harmke:

    Lieve Annik wat een prachtige ervaring en rijkdom, leer je al onderkennen, in zo,n korte tijd.
    Je hebt groot gelijk Ghana is een prachtig land en je beschrijft prachtig en duidelijk,de situatie aldaar.
    Tante Harmke had al geprobeerd je een mailtje te sturen. Wat een prachtige kinderen, en mensen leer je daar.::::
    Nu al zo vlug,al kennen,Je weet dat je oom Jan,ook 14 op dit mooie continent,regelmatig voet aan wal mocht zetten ,soms ,voor een week,soms 6 maanen achter elkaar,Pas heel goed op jezelf ,en hoor later heel graag je reacties van deze onderneming, veel liefs ,we hebben ook erg genoten van ja prachtige dans,(ballet)
    Op je ouders 50 jarige bruiloft,maak veel foto's,mooi voor later .

    Hartelijke groeten van je oom Jan en Harmke=tante,en een veilige thuiskomst over 2 weken.,
    Alles wat je nodig hebt ,groeit daar aan de bomen,en inderdaad deze mensen leven, Day By Day
    Wat wij al lang, zijn vegeten hoe dat moet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Kumasi

Annick

Actief sinds 27 Okt. 2013
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 9059

Voorgaande reizen:

07 Juli 2013 - 21 Augustus 2013

Emigreren met Activity International

Landen bezocht: